Oh! Fenomena Yamaha 135LC


(sesuai untuk santapan kipas-susah-mati dunia per-kapchaian enjin 4 lejang, bukan sudut bacaan untuk makhluk bumi yang suka sepak terajang. harap maklom di sini~)


Masa aku balik Malaysia raya yang lepas, aku perasan ada satu trend yang semakin membiak kat kampung aku. Sebenarnya dah lama aku perasan, tapi malas nak heboh kat blog. Karang di-cop jakun pulak. Heh!

Bak kata pepatah Melayu; ayam bertelor sebijik, riuh satu galaksi bima sakti. Oh! Tak hensem di situ.


Kalau waktu petang angin beralun sepoi-sepoi gitu, kau boleh nampak banyak manusia yang berkaki dua berjari soploh tunggang motor LC lalu depan rumah aku.


Pergh! Sebagai jejaka maskulin yang meminati dunia permotoran, sudah tentu lah aku bahagia sakan melihat depa menayangkan motor LC yang cun-melecun tu. Oh! Kau gila? Buat apa nak hipokrit. Sudah tentulah aku jeles tahap kuasa lapan belas bro!


Ok. Istilah "bro" di sini bukan sahaja merujuk kepada warga muda yang berdarah remaja, tapi termasuk warga emas yang umurnya sudah mencecah tahap veteran. Kalau dulunya pakcik-pakcik tua pakai kapchai honda bulat, sekarang dah segak bergaya tukar pakai LC. Kata zaman transformasi, mesti la kena up sikit. ye dak?


(Oh~ Honda bulat C70 dalam kenangan. Sungguh nostalgik!)


Ye la, sapa yang tak jeles? Umah aku mana ada motor LC. Kalau ada pon, ayah aku belikan motor Lagenda sebijik. Itu pon buat stok lenjan pi ladang sawit. Bersyukur la.


Hmm.. mesti korang pelik kan, apa la yang best sangat dengan motor LC ni?


Bagi pandangan aku, apa yang menarik pasal kapchai empat lejang ni ialah terletak kat bunyi ekzos dia. Sumpah smooth giler bab1. Bunyi dia unik dan lembut. Kalau lalu berdesup depan rumah aku, ha sah-sah la telinga aku dapat detect yang tu bunyi motor LC. Amacam? Hebat tak sistem audio pendengaran aku. Hebat kan? kan?


Eh, tolong jangan buat riak muka kagum kat sini.




Lagi satu, dia punya design pon style jugak la. Kalau ada 10 tahap bintang, aku bagi 9 bijik taik bintang dari faktor keseksian. Sport rim dia kemas. Lampu depan dia pon mengancam. Macam mata orang. Pendek kata aksesori dia serba manthop la. Fuhh!


Kadang-kadang.. bila aku sidai boxer kat tepi pagar rumah, ada la ternampak kaum awek bawak LC lalu-lalang depan umah aku. Sengaja dia tawaf depan rumah sampai empat lima kali pusing. Huh! Nak bagi aku jeles la tu.


Yang lebih sengal.. sengaja cik awek ni pakai baju kurung ketat-ketat macam buah nangka berbalut, pastu angkat kain sampai terselak betis dia yang putih melepak tu.


Bertambah jahil lagi, aurat rambut langsung tak tutup. Tudung entah ke mana campak. Pastu megah bawak motor sambil terjerit-jerit eksaited macam pontianak haram sandal pasar malam. Aku sendiri pon tak paham modus operandi beliau. Macam tak pernah bawak motor jer aku tengok. Jijik sungguh kalau anak dara berperangai sedemikian.


Karang aku masin mulut cakap kau jatuh motor baru taw.


Haa! Kan betul kau jatuh tergolek.


Kedebushhh!




Eh! Itu kejam sangat Fik.

Kalau dengki sangat pon tak payah la sampai main jampi serapah orang ni.


p/s: Penutup karangan aku tak matching langsung dengan pendahuluan entry ni. Heh! Jiwa kacau betul kalau tulis blog dalam keadaan jeles. Oh! Menci menci..

24 KRITIKAN KAW-KAW:

Nabihah Zainal | October 3, 2011 at 8:40 PM

saya peminat setia motor ni !!
memang elegan tapi kalau pompuan bawak motor mcm terkangkang kangkang pulak. sungguh kurang sopan hee.

bro belikan NZ sebijik motor ni boleh ?wakakaka

Budak Nakal | October 3, 2011 at 8:58 PM

LC baru patern dia xbaper mnarik la..hurmmmm

Myra Jay | October 3, 2011 at 9:21 PM

Pergghhh memang cantik, berkenan gak, tp tu zaman dulu la, skrg dah tak naik moto dah :)

naiemah_ramli | October 3, 2011 at 10:35 PM

x baik o mnx org jtoh moto..haha..
tp ok gak..lalala
asa kn..org y bli moto LC ni sbb design dia ha y cntik :)

kiz | October 3, 2011 at 11:02 PM

zaman dah berubah.. dua ayah cakap..siapa ada honda bulat tu..awek akan pandang,,,haha..

biskut chipmore | October 3, 2011 at 11:30 PM

kesian..tak pasal kan da gedebuk jatuh~

tiefazatie | October 3, 2011 at 11:44 PM

isk..nie kenapa nie fik?
cam jiwa kaco je..
gi amik wuduk..baca alquran..tenangkan hati..

btw..ifa ada je lesen moto..
tp xbw pun moto..takut!haha

ChaCha | October 4, 2011 at 12:28 AM

de tgk kt majalah tiga ritu..mmg cun abih lah pakcik tu ubah...bersialu dari jauh..hehehe..

YOUsoF | October 4, 2011 at 12:53 AM

Kalau 1 = jeles. 10 = paling jeles. Tahap jeles aku di tahap 11. kau paham kan maksud aku. Tapi syukur la tak dapat pakai YANGMAHAL LC, dapat HANDAL wave pun ok.. ;D



Budak sekarang memang rajin ronda2 kampung dengan moto. Yang sakit matanya asyik nampak budak perempuan yang sama je duk pusing2 kampung. Dah macam ada 3 shift tuk dia ronda2 tu..

khairul | October 4, 2011 at 8:27 AM

awek la ..x mcm awek dulu Fik...lagi ganaz

NoYB | October 4, 2011 at 8:36 AM

hOnda buLat....huhu...nostaLgia sungguh.... ^___^

Deeyaudeen Sabri | October 4, 2011 at 9:18 AM

c70 !! wuwuwuwuwuw :P

kpah k-poh | October 4, 2011 at 10:43 AM

tajuk karangan pasal motor..pastu ada kena mengena ke dgn awek naik motor? tu yg gi jemur boxer tu lagi laa lari dari tajuk...heee....

MiszCoMoT | October 4, 2011 at 11:19 AM

comot bawak LC yg xda 'kelas' tuh.. xlaju pon.. xlaju3...hahaha
humm..xpela biar je depa tuu.. :P

lemongrassbeam | October 4, 2011 at 11:24 AM

Lc ensemmm.tp c70 baru kkkoooooollll. nostalgic cket. hihi. tp nak merempit payah kot ;p

shahrul ™ | October 4, 2011 at 11:40 AM

dulu nk dpt da moto lc nie..tp hasil hasutan encik bapak,dpt ex5 dream ja...kahkahkah

izzie izzam | October 4, 2011 at 12:12 PM

erm btol3 stuju sngat..moto LC nih mmg soft die pnyer bunyik..wlopown ta tao sngat psal moto nih kan sbb tade lesen..haha!! tpi pnah jgk bwk moto LC..laju pown laju..besh bwk arr sng cte..herm yg moto honda 70 tuh..mem izi ade gne..tpi die mubah2 lah vkit jdi cum moto bru..tpi sumpah lawa..huhu

Cik Ice | October 4, 2011 at 1:17 PM

Alamak..baru belajar kenal2 kereta jer..motor x kenal lansung..anyway..tenx ya for the info.. *Thumbs up* (*_-)

baca dan senyum | October 4, 2011 at 2:12 PM

ce usha lak fz full fairing, harga lebih sikit tapi mengancam

EeMy-g0od-go0d | October 4, 2011 at 10:01 PM

hahaa~ merapuu :P

soooooour | October 5, 2011 at 3:48 AM

moto paling panas selepas EX5....hehehe

Tasha | October 5, 2011 at 6:37 AM

dah muak naek...:P
naek jela,bkn bawak...hak3

caliph shuriken | October 6, 2011 at 12:42 AM

klau x silap adik sy bru mintak izin nk tukar LC.. x prasan plak tadi sbb balik dh mlm...

ctk | October 6, 2011 at 9:18 AM

honda bulat koollll..haha

Post a Comment

Oh! Cukai letrik 6% tidak dikenakan ketika mengomen.