Oh! Elakkan Meniup Makanan Panas


(kadang kala.. jangan jadi terlalu 'cerdik' sangat)








p/s: Aku perhati kebanyakan orang suka meniup makanan tyme panas. Sebenarnya amalan tersebut tak berapa elok (makruh) dan harus dielakkan, seperti sabda Rasulullah dalam sebuah hadis:


Dari Ibnu Abbas, " Sesungguhnya Nabi S.A.W
melarang untuk bernafas pada bejana minuman
atau meniupnya " (hadis riwayat At-Tarmizi)


Kalau diikutkan dari segi sainsnya, bila kita meniup ataupon bernafas dekat makanan mahu pon pada minuman panas, sebenarnya kita mengeluarkan gas kumuhan yang mengandungi karbon dioksida, CO².


Bila air bercampur dengan gas karbon dioksida, maka terhasillah asid karbonik yang bersifat asid dan sekaligus boleh menggangu sistem tubuh badan kita.


H²O + CO² = H²CO3


Justeru.. kalau terhidang makanan atau pon minuman panas, korang tunggu dulu sampai dia sejuk, bersabar ya.. sebab sabar tu kan sebahagian dari iman ^^


*sabar itu subur, tak sabar masuk kubur



24 KRITIKAN KAW-KAW:

aku HaniAsyira | February 24, 2012 at 1:04 AM

baikkk... xnak tiup makanan dah...

Zakaria's daughter | February 24, 2012 at 1:20 AM

haha. dulu selalu sangat buat.
sampai mak jap2 jentik muncung bile main tiup2.
llaalalalaa.

tapi sekarang , dah insaf.
wehuu.
tak main tiup2 lagi dahh.
main sejukkan air yang panas dengan kipas cumels elektrik corak micky mouse.
err.

#pandai atok sketching.
ce sketch cucu plak.

haha.

bebeldotsorang | February 24, 2012 at 1:27 AM

Nice info! terima kasih kerana sudi share hehe..

blog-tips-kurus | February 24, 2012 at 7:28 AM

..masuk kubur..

*banyaknya entry baru! :-)

I wong (依之汉) | February 24, 2012 at 7:59 AM

biasanya aku biarkan suam2 baru makan. Jadi sementara tunggu tu, aku sembang-sembang dengan kawan.

Letak ais tu... tak nak la. Hilang rasa umph makanan. Haha.

zureen | February 24, 2012 at 9:06 AM

zureen suka tiup makanan yang panas.. sebab nak cepat..bila dah tahu pasal ni, zureen tanak tiup dah.. terima kasih encik :) heee..

Cik Maz | February 24, 2012 at 9:09 AM

tu la, tau tak elok tp terkadang terbuat jugak.. huhu..

Yana Libra | February 24, 2012 at 9:10 AM

pernah terbaca jugak pasal ni~~ :)

mizzkechique | February 24, 2012 at 9:37 AM

baeklah..mencuba utk tdk meniup makanan panas lg..

yana-feehily | February 24, 2012 at 9:45 AM

huhu..sebelum ni dh tau, tp dok buat jgk. lps ni takmau buat dah..tq T__T

p/s - cepat la fikir pasal FM tu..hehhe (gurau je)

Azham Vosovic | February 24, 2012 at 9:47 AM

hehe, alright!

sy mmg tak suka tiup makanan pedas hehe ;)

YOUsoF | February 24, 2012 at 9:47 AM

Betul² dan betul.. Kebanyakannya memang buat macam tu sebab nak cepat sejuk tapi ramai tak perasan yang diaorang sebenarnya nak cepat rosakkan sistem tubuh..


Sabar itu subur, tak sabar masuk kubur.. heheh

Aien Not Alien | February 24, 2012 at 10:21 AM

selalu gak tiup kalau panas sangat....hmmmm

M@W@R Q@SeH | February 24, 2012 at 10:23 AM

thanks share info ni...mmg selalu buat pn kn dh cm habit lak...lps ni kena hindarkan lah...

Suraya Aris | February 24, 2012 at 10:29 AM

boleh sampai jadi asid ea? ish ish. thanks for sharing =)

Cik tikah | February 24, 2012 at 10:39 AM

betul betul. bila nak makan makanan panas, kena sabar. hehe.

misyamissyou | February 24, 2012 at 12:14 PM

kipas ngan kipas tangan je kalau xsabar sngt..hehee

awak lukis tu ea? comel

AiSyA LiEzA | February 24, 2012 at 1:57 PM

^^ ekekeke... tggu je smpai sejuk ^^

ShazwynaSaidin | February 24, 2012 at 2:06 PM

Oh sampai merosakkan sistem tubuh. Thanks. Sangat berguna :)

AzwanRamli | February 24, 2012 at 2:58 PM

hahaha.......nice info

budak kacamata | February 24, 2012 at 4:34 PM

btol3..perkongsian yg baek..kdg2 benda mudah cmnie, org xambik pusing sgt..tp kengkadang, xsbor menunggu , tiup jugak tgh2 panas pon..habit zaman lampau..hukhuk

EyA edamanhatiku | February 24, 2012 at 7:36 PM

nmpaknya stat hari ne da xbole tiup2 g laa..da dpt ilmu kna gna kn3 hehe

Diana Azis | February 24, 2012 at 9:24 PM

Dulu2 masa zaman jahiliyah buat jugak la camni..lepas terbaca satu artikel, terus tak buat dah..nice sharing fik :)

naiemah_ramli | March 5, 2012 at 3:58 AM

lps ni tak nak dah tiup2 mknan panas ni ^_^
kdg2 terlupa tiup jga..masa tgh tiup tu ingt tak baik mniup mknan pnas trus bhnti tiup...hihi


# trima kasih atas nsihat ni ^_^

Post a Comment

Oh! Cukai letrik 6% tidak dikenakan ketika mengomen.