Oh! Roti Bakar Sapu Kaya


(hmm.. rindunya nak makan roti Gardenia yang jenis butterscotch tu~)

Masa kecik dulu, aku selalu tunggu incek ayah pulang dari mengajar. Bila dengar deruman enjin kereta kat luar rumah, aku bergegas sarung selipar sambil keluar bukak pagar.


" Sreeettttt " -aku tarik pagar tu, kedengaran bunyi pagar separuh karat bergesel dengan simen. Ngilu rasanya.


Walau pon kudrat tak se-taf Arnold Schwarsusahnakeja, tapi aku gigihkan jugak menarik pagar, sebab aku taw incek ayah mesti penat pulang bekerja.


Kebiasaannya, ayah aku ada beli something untuk kami sekeluarga. Kadang-kadang dapat la merasa pasembor yang ayah aku beli kat warung mamak masa perjalanan pulang. Kadang-kadang merasa la jugak ais kacang bungkus, kasi basah tekak yang kering di panas kala..




Hari tu, rezeki bertukar selera. Ayah aku ada beli roti putih sebungkus berserta kaya pandan sebotol.


Wahh!

' Lama dah tak makan roti ' -ngomel aku sambil membayangkan roti kaya cicah dengan air milo panas.

Incek ayah hanya tersenyum riang melihat telatah aku.



Sambil menunggu puan emak masak kat dapur, aku bukak bungkusan plastik berbelang kaler merah putih tu sambil menjamah sekeping roti yang masih harum lagi aromanya.


Kalau korang nak taw, masa kecik dulu aku ada satu bad habit.


Bila makan roti tu aku gigit yang bahagian putih tu jer. Yang tang kerak aku tinggal, sebab tak berapa sedap dan selalunya menjadi santapan buat tong sampah.


Mak aku geleng kepala perhati fe'el aku, lantas memulakan ucapan syarahan sambil berdiri cegat memegang senduk beliau.


" Fikri, jangan membazir! "
" Tahu tak orang kat Afrika tu berebut-rebut
kalau kamu hulur kerak roti tu kat depa. "


" Alaa.. tapi kerak dia tak best! Pahit. "


" Meh sini mak buat magik.
Nanti kamu mesti suka makan roti ni
dengan kerak-kerak dia sekali " -ujar mak aku bersahaja.




Ahh! sandiwara apakah mak aku ni.


Sambil mencapai sekeping roti, aku perhati gelagat puan emak yang memasukkan roti kat dalam toaster. Mak aku pesan suruh tunggu dalam 2 minit kat atas bangku.


" Tingg! " -tetibe terlompat roti bakar dengan bau panas yang semerbak harum.


Pastu, mak aku terus salap roti tu dengan sedikit marjerin dan kaya pandan tadi.


" Nah! Cuba makan roti ni "
-ujar puan emak sambil menghulur roti.




Dengan lafaz Bismillah, aku suapkan roti tu ke dalam mulut.


Wahh! Cedapnyerr -terpacul aku kesedapan sampai 'tersyasyul' lidah tu hahaa..


" Hmm.. kerak dia pon sedap mak . Garing! "
-tambah aku lagi sambil ligat makan roti bakar
yang rangup tu sampai terkeluar bunyi krukk krakk dia.


Semenjak saat tu, aku mula belajar untuk makan kerak roti. Tak sangka kerak roti yang kita anggap tak best tu la sebenarnya mempunyai banyak zat antioksidan yang bagus untuk sistem imunisasi badan manusia ^^


###########


" Sesungguhnya orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada TuhanNya "

[ Surah Al-Isra', ayat 27 ]


24 KRITIKAN KAW-KAW:

Zamani | February 25, 2012 at 12:31 AM

Datng sini baca entri terbaru.. hehe.. tibe2 lapar nk mkn roti gardenia ;)

YaYaNsMuM | February 25, 2012 at 12:33 AM

huhu...YM pun ader habit yang sama kecik2 dulu.mmg anti bahagian luar roti tuh, mkn yg putih jek.ekekeke

CiK FizA | February 25, 2012 at 12:37 AM

Hikhik~ apa la incek Fik tu. Sedap oo kerak roti tu. Lagi sedap dr roti yg warna outeh tu! Err~ *ok, CikFiza tipu* Hee. :DD

Sama la kita ! Masa kecik2 dlu sgt x suka makan bhgian kerak tu, tapi bila dh bsar n dah tau yg kerak tu lg banyak zat, dh cuba untuk makan. N Alhamdulillah smpai skrg suka makan. Ngeee~ ^_______^

chemay | February 25, 2012 at 2:41 AM

yang tepi2 bahagian roti tuh laa feveret chemay dari kecik tauuuu

~eZmALiZa~ | February 25, 2012 at 7:30 AM

wahh..same la kite! suke gile kat butterscotch! :)

Errah | February 25, 2012 at 7:50 AM

eh..pagi2 degr cerita roti mmg lapau lah...kerak 2 best ape..hehe

Cik tikah | February 25, 2012 at 8:12 AM

ala, comellah entry ni! hehe... cik tikah sumbat je roti dlm mulut. bahagian kerak tuh pun cik tikah makan :)

cik ungu | February 25, 2012 at 9:49 AM

aku pun camtu. kalau tak bakar, mesti tak suka makan bahagian kulit luar tu.


ahh..
aku mmg pembazir tegar.

misyamissyou | February 25, 2012 at 9:51 AM

haah pelik org kate kerak roti tu tak sedap..sedap la..entah tak tau ape yg tak sedapnye..tapi lain org lain cita rasa kan? :)

Liyaa Mf | February 25, 2012 at 10:02 AM

Sama lah! Tyme kekecik tak suka makan kerak roti tuu. Mesty buang. Bila dah besar sume telan jek. Haha.

Okeyy, butterscotch gardenia & roti bakar yang sapu marjerin & kaya memang ngammmmmmmm! Gulp.

~roslinda~ | February 25, 2012 at 10:47 AM

nampak mcm kisah seharian yg flash back, tp diselitkan dgn ilmu di hujungnya. perkongsian yg baik. :)

c'axoera ヅ | February 25, 2012 at 10:59 AM

thank for remind me hahahaha baru tingat semalam ada beli roti kat dapur tapi tak berusik lagi hehehe :p


http://ch000tz.blogspot.com/2012/02/little-girl-sings-like-pro.html

~MuMu~ | February 25, 2012 at 12:16 PM

nom..nom..nom..
tengah makan roti dengan kaya durian..
nom..nom..nom..

I wong (依之汉) | February 25, 2012 at 12:23 PM

Dulu-dulu aku tak suka makan taip kakak aku marah sebab kata membazir dan kerak tu paling banyak vitamin sama macam kulit epal. Kata dia la waktu tu. Aku pun percaya dan telan je la. Tak kisah janji boleh makan roti. Heh.

Kat China ada jual roti Gardernier ke?

YOUsoF | February 25, 2012 at 2:26 PM

Roti butterscotch tu memang enak... Rasa sekeping pasti nak lagi 2 keping.. ;D


Kalau aku tukang habiskan bahagian tepi yang emak atau akak aku tak makan tu.. Tak sampai hati nak campak ke tong sampah..

S..U..D..@..I..S | February 25, 2012 at 4:35 PM

kerak roti buat bengkang sapu licin

AzwanRamli | February 25, 2012 at 5:21 PM

erm...nice one dalam cerita ada unsur nasehat...

Puan Kutu | February 25, 2012 at 6:12 PM

budak mmg suka buang kerak roti tu la..aiman pun sama..sy gak tukang habiskan..tp klu bakar pandai lak dia makan semua..samalah macam fikri.hehe..

widiea azira | February 25, 2012 at 6:57 PM

aku suke makan sikit sebab tanak membazir..haha

Zakaria's daughter | February 25, 2012 at 8:15 PM

huyee gip me paiii tok.
same le dedulu time kecik kecik salu tak makan tepi tepi tuhh.
ble dah kumpul bebanyak , t suap kan
burung nuri makan.
pas tu an, lame2 tgk burung nuri makan rotii tepii tuh, terliur plak.

adoii.

cik kiwi's | February 25, 2012 at 8:38 PM

kiwi dari kecik tak pernah pilih makanan!. makan belaka sebab dah dididik jangan membazir nnt makanan tu menangis.

aku HaniAsyira | February 26, 2012 at 9:58 AM

dulu2 xmkan gak kerak tu.. lama2 baru mkana,, rindu roti ker?? meh sy anta.. tp anta gmbar bebnyak lah..

caliph shuriken | February 26, 2012 at 11:29 PM

klau roti gardenia, kerak pun cedap ^^

*sama laa bro, dh lama x mamam roti gardenia butterscotch tu, huh...

naiemah_ramli | March 5, 2012 at 3:52 AM

kita bahan je kerak ke tak...hihihihi
tp roti bakar mmng sedap ^_^

Post a Comment

Oh! Cukai letrik 6% tidak dikenakan ketika mengomen.