Oh! Kari Cap Adabi


(i'm sketching back!)

Sebagai anak sulung di dalam carta adik-beradik, sememangnya tugas membeli barang dapur tergalas kat bahu aku. Masa kekecik dulu, kalau tengah sedap layan kartun tyme hujung minggu, mesti jer puan emak panggil aku suruh beli sesuatu.


" Fikri~!! "
" sini jap. tolong mak beli kelapa parut kat kedai Karim.. "


Haa! Dengar tak? Waktu-waktu macam tu la mengganggu konsentrasi aku menghadap tv. Hmm.. tapi bila direnung balik nasihat ustaz, tak baik melawan cakap ibu. Karang dicop sebagai anak derhaka, habis kena sumpah jadi batu lesung..
kau nak?


Baiklah. Satu hari tu.. mak aku panggil dari celah dapur. Seperti sedia maklum, aku gigih melawan nafsu kartun yang bergelora sambil mengangkat punggung dan bergegas ke puan emak.


Sambil mengelap tangan yang basah kat kain batik, mak aku capai beg dompet yang terletak di atas peti ais lantas menghulurkan dua keping syiling kat tangan aku.




Nah! amek 70 sen ni..


Pergi kedai runcit kat hujung perumahan tu, belikan mak serbuk kari ikan sepaket ye. Hari ni mak nak masak kari ikan jenahak. Harga dia lima puluh sen jer. Lebih doploh sen tu amek buat upah beli cekedis -ujar mak aku.


Ok. ok.. -balas aku sambil mengangguk kepala.


Oh! Lagi satu.. serbuk kari tu beli jenama Adabi. Ingat tu.. Adabi tau! jangan beli cap lain pulak -tambah puan emak mengingatkan aku.


Yea la yea laa.. Fikri paham tu.




Dengan muka terpaksanya gara-gara ketinggalan kartun yang best, aku capai basikal sambil mengayuh laju ke kedai runcit dengan nawaitu yang tak berapa nak ikhlas.


Dalam perjalanan yang tak sampai 5 minit tu, sempat la jugak aku menyanyi lagu Adabi yang selalu keluar kat iklan tv tu:


Adabi.. melazatkan.
Adabi.. menyelerakan.
mengandungi pelbagai rempah..
melazatkan kari dan kuah..
taadadaa..
Adaaabiiii~~~



Hahaa..

Memang senang nak ingat lagu tu sebab hari-hari dok keluar iklan dia kat tv. Aku nyanyi pon bukan sebab apa, risau terlupa.. karang terbeli jenama Alagappas, tak mengamuk mak aku nanti?


Sampai jer kat kedai tu, aku beli seperti yang disuruh. Sambil selongkar serbuk rempah kat dalam bekas plastik, mata aku melilau carik jenama Adabi. Yeahh! jumpa pon.


Sambil menarik nafas lega, aku joli duit upah tu beli cekedis. Hahaa.. dah puan emak bagi, enjoy je la kan.




Settle beli, aku terus jer balik rumah. Sampai kat dapur, aku tengok mak tengah khusyuk siang sisik ikan sambil layan lagu Siti Nurhaliza kat corong radio.


" Mak! Orang dah beli, nak letak kat mana ni? "


" Letak jer kat atas meja tu. "
-balas mak aku ringkas sambil ucap terima kasih.


Sambil mencampak paket Adabi tu, aku berlari laju kat depan tv sambung citer kartun tadi. Cis! terpaksa aku tanya kat adek aku yang sedap terbaring depan tv, kot-kot ada babak penting yang aku terlepas tengok..


Dalam dua tiga minit lepas tu, tiba-tiba mak aku menjerit nama aku sampai bergema satu ruang dapur rumah tu dengan frekuensi yang boleh membingitkan telinga.


" Fikriiiiiii~!!!! "




Haishh.. aku rasa tak sedap badan pulak. Apa kes pulak ni fikir hati aku sambil melangkah perlahan ke ruangan dapur dengan muka tak bersalah.


" Haa! Kenapa mak? Fikri silap beli ker? "


" Tadi mak suruh beli apa? "


" Hmm.. mak suruh beli serbuk kari cap Adabi kan? Betul la orang beli tu.. bukannya cap lain kan? kan? "


" Ishh budak ni.. cuba kau baca betul-betul apa dia tulis kat paket tu. " -bebel mak aku sambil pampang bungkusan plastik tu kat depan mata aku.


" Ser buk kur ma cap A da bi " sebut aku sebijik-bijik dengan gaya mengeja sambil mencari kesilapan.


" E'ehh! "


" Camna leh jadi serbuk Kurma pulak ni " -ujar aku sambil tersengih kerang busuk kat puan emak.

###########

Malam tu tak semena-mena aku kena siapkan soalan darab kat buku latihan matematik tahun 3 sebanyak lima mukasurat. Tak cukup dengan penderitaan tersebut, mak aku denda suruh hafal sifir tujuh dengan sifir lapan malam tu jugak.


Huwaaaaa!!


33 KRITIKAN KAW-KAW:

erysweetie | February 20, 2012 at 6:31 PM

hehe. comel punye denda =p

eszyamin | February 20, 2012 at 6:32 PM

hehehe...aku pon selalu gak silap beli brg, klu x silap pon msti lupa brg apa yg harus dibeli..kdg dh sampai tgh jln patah balik tnye puan ibu, masatu mmg kena bebel habis la sbb memula td angguk cm faham je apa yg perlu dibeli..sampai ke tua ni pon kdg2 masih lg mcm tu..hehehe

I wong (依之汉) | February 20, 2012 at 6:41 PM

Aik apa pasal kes kita lebih kurang sama? Pengalaman aku membeli barang masa kecik pun gitu tapi bukan kari. Aku tersilap beli tepung jagung walhal emaknya nak tepung gandum. Hahah. Kena patah balik tukar tepung tu. Heh.

Kisah budak2 kampung katakan~

Errah | February 20, 2012 at 6:45 PM

waa..best laa..salah beli kne denda..tp denda yg bermanfaat...bgus mak fikri

baashah;D | February 20, 2012 at 6:52 PM

haha..kesian gilaa..nasib tak jadi anak sulung =.='

syira rahim | February 20, 2012 at 6:57 PM

paling takut kalau tersalah beli barang. confirm kena jerit ! haha xD

Liyaa Mf | February 20, 2012 at 6:59 PM

Haha. Bleh tahan sengal jugak si Fikri tuu. Eh, Fikri tu engkau ke? Hahaha

Lydia Miza(Aidyl Azim) | February 20, 2012 at 7:00 PM

maka ikan tu msk kurma ke?ehehe..klu tak kena denda lmbt lg br hafal sifir 7 dan 8 kan?ada hikmah disebaliknya.

adabi melazatkan
adabi menyelerakan
mengandungi ....lalala

Karukord Jagau's | February 20, 2012 at 8:32 PM

hahahha bagus cerita ini...saya suka....hehehhee

eh....! apa jadi ngan serbuk kurma tu...?

O CIKTEDDY | February 20, 2012 at 9:31 PM

kena denda mcm budak kecik..kuang3

Zakaria's daughter | February 20, 2012 at 9:36 PM

ngehhh.
so sweettt tengokk cte katunn!!

nyanyi dah menunjukkan level confident yang sangat tinggi dah belii adabi.

tapi tapi sadisnye lain plak yang dibeli.
gelojoh amek cikedisss lettewww.

wehuu. math dajah 3 je punggg.
sifir 7 dan lapan.
oh heaven.
sejujurnya dulu ,
form 2 pung tak afal sifi lapan.
lalalaala.

fyna | February 20, 2012 at 10:34 PM

hehe...kiut je cite nih..fik lukis ke kartun tue?

Blog Keperawatan | February 20, 2012 at 10:45 PM

Terima kasih sahabat atas berbagi ceritanya ini.

Gambar animasinya bagus juga sahabat
Salam Persahabatan dari Indonesia

Azhafizah[フィザ] | February 20, 2012 at 11:25 PM

hahaha..inilah padah tak dengar betul betul cakap mak..kan dah pesan..lain kali tulis..hehehe ^_^

DOMU-KON | February 21, 2012 at 1:41 AM

hahaha..mujur tak kena beli barang sangt..hehehe

Pharmalif | February 21, 2012 at 5:30 AM

haha..sama pengalaman ngan aku.. ni hati masih dgn kartun yg miss td tu

yana-feehily | February 21, 2012 at 9:01 AM

bestnya pegi kedai masa kecik2. saya tak merasa la sebab kedai dlm umah sendiri..hihi. tapi malas nk jaga sebab penangan tv la. kedai bukak, org jaga takda. pelanggan dtg bg salam, pakat dok lawan tolak hang aku. selalunya adik la jd mangsa..hahah

♥ Ieqa Halim ♥ | February 21, 2012 at 9:34 AM

hikhik pernah jugak ada pengalaman macam nih :p
btw , cute la pic kartun tu . Lukis sendiri ek ? Nice2 ~

M@W@R Q@SeH | February 21, 2012 at 9:51 AM

hehee dh dok pkir citer kartun tu je tulisan KURMA pn nmpk cam KARI je...

zureen | February 21, 2012 at 11:02 AM

astagaaa.. comelnyaaaaaaaa!

Aefa Aerisya | February 21, 2012 at 12:03 PM

seb baik sy ada abang. kalo x mmg kena suruh cmni gak la jwb nya huhu

Greeny | February 21, 2012 at 12:49 PM

ohseme la..pe kata soh mak ang ce try masak ikan jenahak masak kurmak..terangkat dak..haha~

Ckin Kembaq | February 21, 2012 at 12:55 PM

sangat comel.. ^_^

CekbOlat-bOlat | February 21, 2012 at 3:26 PM

asl yg naik bsikal tu xpkai bju ngn seluar? hmpeh lu.. harharhar..

matematik lam bhsa arab? nnt nk try kt bkal ank2.. heheh

C i k P i p i T e m b a m | February 21, 2012 at 3:51 PM

hhahaha comel je kene marah.. hahaha... bagus la kene denda hafal sifir bagai... xD

Hans | February 21, 2012 at 4:20 PM

hahaha
nih mesti kes nak cepat gara2 nak tengok kartun
hahahaha

Saddila | February 21, 2012 at 5:57 PM

kahkahkah dila pun selalu salah beli antara serbuk kurma dgn kari. chehh. kena pergi balik. sadis sungguh!

chemay | February 21, 2012 at 6:54 PM

dendaaa yang awesome.
padan mukaa,
hahaha

Cik tikah | February 21, 2012 at 8:40 PM

sk alagu adabi tuh. siap hafal dulu ! ^^

Faiz | February 22, 2012 at 12:32 AM

Hahahahha

YOUsoF | February 22, 2012 at 1:13 PM

Hehehehehehehehehe.. (gelak panjang kejap) ;D


Kalau aku tunggu iklan lepas tu cepat² tanya mak aku nak beli apa.. Mujur kedai runcit tak jauh.. Tersilap beli tu pernah jugak kot.

Berkat denda bermanfaat macam tu sekarang kau dapat belajar kat negara orang.. ;)

S..U..D..@..I..S | February 24, 2012 at 10:42 AM

hehe ada persamaan...tambah sket dengki ngan adik beradik pun ada

naiemah_ramli | March 5, 2012 at 3:21 AM

hahaha...kari = kurma..tertuka...hikhikhik....

Post a Comment

Oh! Cukai letrik 6% tidak dikenakan ketika mengomen.