Oh! Misteri Bebola Coklat


(entry mintak pengampunan)



Kau kenal bende alah kat atas ni?


Ya.. inilah Ferrero Rocher atau dalam istilah saintifiknya, cekelat orang² kaya. Aku? Oh! Aku ni family sederhana jer. Walau pon begitu, aku ni tergolong dalam orang yang kaya budi pekerti. Eh! Kenapa korang muntah? Tolong jangan jujur sangat boleh tak?


Ok. Sambung cerita.


Masa kecik-kecik dulu.. adik aku ada beli ferrero rocher sekotak. Maklom la, poket tebal hasil kutipan duit raya. Kerek sungguh dia menayang cekelat berbalut kerajang emas tu kat depan mata aku. Sungguh derhaka terhadap abang kandung sendiri.


Sejajar dengan ke-ego-an seorang abang, dandan la waktu begini aku menghasut adik aku bahawa makan ferrero rocher itu membahayakan kesihatan serta melakukan pembaziran mengikut telunjuk syaiton.


Ewah ewah.. ter-guna taktik dakwah pulak aku.


Padahal niat sebenarnya aku jeles sebab dia tak kasi ferrero rocher tu. Heh! Jangan haraplah beliau nak suruh aku beli ferrero rocher sendiri. Aku kan kedekut. Hatta nak belanja member sendiri pon, aku just beli cekelat hacks sebijik, kerat sorang separuh.



Ok. Setelah hasutan demi hasutan dilempar, namun semuanya bagaikan mencurah air ketum ke daun keladi. Maka, plan B pon bermula dengan berbaukan sedikit unsur sabotaj. Muahahaa - gelak cara kejam.


Bila aku dah pastikan adik aku tidur nyenyak, proses penyetanan berlaku. Oryte.. line clear. Bukak peti ais pelan-pelan, dan aku capai kotak lutsinar ferrero rocher tu. Wow! Berkilauan.


Sepantas itu, aku dengan rakusnya menyuap sebijik cekelat tu ke dalam mulut. Ya Rabbi! Nikmatnya! Korang bayangkan la kalazatan manisan cekelat tu dihisap halus-halus sambil bercairan bersama air liur kau. Pergh! Sampai ke celah gigi kaw-kawnya.


Tanpa disedari, aku kira maw tiga empat bijik aku dah kasi lesap. Ah! Sudah. Kalau kantoi, nahas aku nanti. Peluh jantan mula mengalir kat celah dahi sambil otak ligat mencari jalan penyelesaian. Fikir fikir fikir..


Yeah! Dapat idea! Saat tu jugak, aku berkejar ke kedai runcit berdekatan.
Mata aku melilau cari objek bernama Roka Apollo. Bukan roket apollo yang orang amerika pi angkasa lepas tu. Tapi coklat Roka Apollo ye.


(dulu harga dia 10 sen sebijik, murah berbanding ferrero rocher)

Bukankah tekstur cekelat roka mirip-mirip ferrero rocher? kan kan? Hahaa.. bila dah beli, aku senyap-senyap bukak balutan roka tu, kemudian aku ambil isinya dan aku balutkan pulak dengan bungkusan kerajang emas ferrero rocher tu. Amacam, hebat tak?


Oh! Aku berharap agar teknik penyamaran itu berhasil.


Bila adik aku bangun tidur, dia bergegas ke dapur nak makan ferrero rocher kesayangan beliau tu. Tetiba, air muka dia berubah kelat macam terminum cuka masam. Sandiwara apakah rasa cekelat ferrero rocher ini?!


Waakakakaa.. aku yang perati dari jauh tu terkekek-kekek gelak sambil memicit perut menahan ketawa. Oh! Abang jenis apakah aku ni? Ishh ishh ishh.. zalim sungguh.

#######

Kini sudah berbelas tahun berlalu. Misteri serta rahsia bebola cekelat tu masih tersimpan rapi dan kemas. Kalau korang baca entry ni, aku berharap agar korang berpegang pada prinsip; biar pecah perut, jangan pecah mulut. Faham.




Oh adikku! Maafkan abangmu di perantauan ini. Nanti abang belanja cekelat hacks ye.

36 KRITIKAN KAW-KAW:

~MuMu~ | September 11, 2011 at 11:41 AM

sy penah buat jugak!! yeeehaa!

Titisan Hujan | September 11, 2011 at 1:25 PM

walaweh...berpeluh dicelah dahi

xpatot la si perantau neh.

sis92 | September 11, 2011 at 2:44 PM

hoho kejam sgguh awk ye..
dush3 debik awk laju2 sbagai wakil adikmu..hahaha

Ungu Violet | September 11, 2011 at 3:10 PM

agak kejam gak la....haha

Aku DD | September 11, 2011 at 3:10 PM

hahaha...gelak guling2. kejam pny abg...(^_^)

KUKUMALU | September 11, 2011 at 3:24 PM

Pandai kau ea..

fazah | September 11, 2011 at 3:47 PM

abg!!!!...jahatnye kamoo...hik! hik! hik!

Noor Fatin Nadia Ismail | September 11, 2011 at 3:59 PM

salam.. hahahaha.. lawak la.. kejam2.. dengan adik sendiri kot buat camtu.. tak sama roche tu dgn roka.. aduii.. nice2..^^

Ninie | September 11, 2011 at 4:10 PM

Sedap kan ferrero nih? tp sampai skang x der cap halal JAKIM...hoho. Risau gak nk makan, walaopon org bg free...mmg kiter mkn habis x reject ar...sooodap! Dh follow kamu. Sudi2 follow kiter balik.

AdaApe..? | September 11, 2011 at 4:11 PM

terbaik!!!!hahaha.....

caliph shuriken | September 11, 2011 at 4:22 PM

terbaikkk laa bro, bijak2 ^^

Tokan | September 11, 2011 at 4:48 PM

Jahatnya...ha hah

I wong (依之汉) | September 11, 2011 at 4:54 PM

你很聪明! Aku dulu pun ada gak termakan feraro roche abang aku, tapi tak pernah terfikir cara ni pun. LoL.

Zass... layan~
Kalau adik tau, memang sumpah seranah jer la keluar dulu. :D

eita | September 11, 2011 at 5:01 PM

walaupun cokelat tu best..tapis eyes aku memang tak suka makan...tak tahu lah nape....aku tengok orang lain ye ye je makan....aku sikit pun tak terliur...

widiea azira | September 11, 2011 at 5:19 PM

bleh tahan yer kejahatan anda..hihi

azrina JR | September 11, 2011 at 5:40 PM

tak bole betul la..haha. Sian adik awk tu..

azrina JR | September 11, 2011 at 5:41 PM

tak bole btul punya abg..bnyak2 kn la buat solat taubat..kmabalilah ke pangkal jln..kakah :)

Mohd Izzar | September 11, 2011 at 5:47 PM

cerdik sungguh. haha

i am S!L4H.. | September 11, 2011 at 6:03 PM

ahahah.
klaka2. mesti ramai yg dah cube
kat lua sane tu. haha

Si MaTa BulAT | September 11, 2011 at 6:39 PM

sedappppp.....lama tak makan cekelat tu....... :((((((

miszfazierra | September 11, 2011 at 7:43 PM

wahhh da lme tak rasa cekelat mahal tu . rasa dedua cekelat tuh memang laen giler lorh . hehe . sian adk kamu tuh .

ebieyy fieyya | September 11, 2011 at 7:56 PM

ouh .pandai eh .kesian adek dy .

ebieyy fieyya | September 11, 2011 at 7:56 PM

ouh . pandai eh .tipu adek . .

nurul hayati :) | September 11, 2011 at 8:13 PM

ferrero mmg sedap tahap x igt ..
tapi tektik tu keji sgt .. XD

::ini belog saya . cinta hati saya:: | September 11, 2011 at 8:18 PM

haha . abang yang sangat kejam ye .

:)

Addin | September 11, 2011 at 9:20 PM

hahahaha ! nice taktik :D

mesti adik terkedu kan kan .

ctk | September 11, 2011 at 11:04 PM

hahahaha....memang bende alah tu nampk sebijik same...

ish sudah pecah diblOg maaa..abis la adik kamu tgk nanti...hihihiih

Bella Bell | September 11, 2011 at 11:24 PM

nasib baik aku bukan adik ko weyhhh.. hhahahaha...


pehhh.. mentang2 duduk beijing, muka pn dah gaya muka cina.. ko ada darah cina ke weyh? putih melepak macam orang cina.. jeles aku.. heheheh!!~

Mizz Yana | September 12, 2011 at 12:41 AM

kahkahkah....bagus mu...ehehe...coklat mahal wo...ganti ngn roka... abg saye lagi teruk.. coklat ferero sy time tunang die kebas sape menggunakan istilah sape cepat die dapat.. erk.. :| tp xpela...hbs kat perot family sendirik..ehehe..

nway...nice story... :)) jgn buat lagi...wahahaaa

Xim | September 12, 2011 at 10:13 AM

aq x penah x gelak klu bace blog ko nie fikri...mmg klakar ar cite2 ko kt blog nie....x penah bosan stiap kali bace....hahahaha...ape-ape pun...mmg the best ar....hahahaah

Hidayati | September 12, 2011 at 1:29 PM

Wakakakakak.... mak oii. Bijak betul!

MissCt a.k.a MuqDeq | September 12, 2011 at 2:26 PM

Wah, bley gune pakai idea ni tym tdesak.. Hihihi

yayalicious | September 13, 2011 at 6:31 AM

haha..mmg kejam si abg ni..(klaka la) ^,^

YOUsoF | September 13, 2011 at 10:13 AM

Kehkeh.. Sebagai abang aku pun pernah buat macam ni, tapi cekelat murah cadbury je la.. Nasib baik adik aku sudi berkongsi nikmat cekelat tu.. ;D

fiqah | September 13, 2011 at 11:12 AM

pnglamn yg sgt mnarik :)

tasyachelsi | September 16, 2011 at 2:17 AM

hahaa..lu memang banyak idea idea yang kejam sebegini kan incek fik..hahaaa

Post a Comment

Oh! Cukai letrik 6% tidak dikenakan ketika mengomen.