Oh! Punctuation Is Powerful !


(entry fiksyen: rekaan semata-mata)

Seorang profesor terkemuka dari Universiti Oxpord telah diterbangkan khas ke Malaysia untuk menjalankan satu kajian linguistik mengenai kepentingan
" tanda baca " di dalam struktur ayat.


Setibanya di salah sebuah institusi pengajian tinggi tempatan, maka bermulalah tugas beliau di dalam dewan kuliah yang dihadiri ratusan pelajar IPT yang bijak pandai.


Dengan lagak persis seorang profesor tersohor, beliau dengan tenang mengambil sebatang kapur putih lantas menulis serangkap ayat inggeris di papan hitam..




Sebaik sahaja profesor tu menulis, beliau menyuruh semua pelajar di dalam dewan tersebut menyalin balik ayat yang ditulisnya dengan meletakkan tanda baca yang sesuai bagi struktur ayat tersebut.


Seminit kemudian, beliau melihat hasil kerja yang ditulis oleh pelajar Malaysia di atas sekeping kertas. Profesor tu mendapati majoriti pelajar lelaki menulis dengan gaya seperti ini:




" Oh! Not bad.. " -ujar beliau sambil mencatat sedikit maklumat mengenai gaya tanda baca pelajar lelaki.


Kemudian beliau berjalan ke arah kelompok pelajar perempuan. Apabila beliau berjalan dari satu kerusi ke satu kerusi, beliau hanya tersengih kerang busuk bila mendapati semua pelajar perempuan menulis dengan gaya seperti ini:




Terkagum beliau sekejap..

Maka dapatlah disimpulkan oleh profesor itu bahawa:


PUNCTUATION IS POWERFUL!!

25 KRITIKAN KAW-KAW:

SyafiQ aHaDin | October 7, 2011 at 12:18 PM

Proud to be Malaysian!

Azhafizah[フィザ] | October 7, 2011 at 2:10 PM

yes,very powerful!

Xim | October 7, 2011 at 2:19 PM

betul betul betul...heheheh

Hitsu '95 | October 7, 2011 at 3:36 PM

nk komen free2,, sbb xda cukai komen kat cni .. hehe
very powerful!! like this entryy .. :)

khairul | October 7, 2011 at 3:39 PM

mcm2 persepsi..dan boleh di salah erti kan hehe

lemongrassbeam | October 7, 2011 at 4:04 PM

HAHA. Sukaa². Both la sy suke ;)

Miss Purple Ungu | October 7, 2011 at 7:10 PM

memang lawak la hahaha :)

Bella Bell | October 7, 2011 at 7:59 PM

aku nak sokong yang bawah tu.. hahaha!!~


a woman: witout her, man is nothing...


^^

thomas | October 7, 2011 at 8:14 PM

Both are nothing without one another.

::ini belog saya . cinta hati saya:: | October 7, 2011 at 8:41 PM

mmg sangat powerful la :)

simanis | October 7, 2011 at 9:13 PM

Let's learn grammar then...focus on punctuation...

I totally agree, A Woman Without Her, Man is nothing!

Anonymous | October 7, 2011 at 10:00 PM

penegasan!!hahahaha

abu
http://www.ashgive.com/

i am S!L4H.. | October 7, 2011 at 10:40 PM

hahammbekkkk di situ.

Panggil Aku Han | October 7, 2011 at 10:48 PM

tnda bce tu penting..klau tak besar kemungkinan apa yg kita nk smpaikn kedengaran lain pd org...^_^

caliph shuriken | October 7, 2011 at 11:05 PM

we need each other ^^

stellaizz | October 7, 2011 at 11:08 PM

ahakzzz betol3----sore upin&ipin

DianaAzis | October 7, 2011 at 11:16 PM

like the last quote :)

Cik Nurul | October 7, 2011 at 11:27 PM

hahahahaaa saye lah salah sorang dari perempuan2 itu... kih3

cik fyza | October 8, 2011 at 5:00 AM

lagi satu, huruf besar selalu disinonim kan sebagai menjerit.kan?

YOUsoF | October 8, 2011 at 9:18 AM

A Man : Oh man...


Kehkehkeh..

sweetbanana | October 8, 2011 at 6:11 PM

hahahah...that's right..100%..

ctk | October 9, 2011 at 2:11 AM

hahahahaha...sOkOng2...hehehe ..masing2 sama2 memerlukan lah :D

wawa wadzir | October 10, 2011 at 6:00 PM

punctuation tu diibaratkan mcm menjerit, marah, tegas..kan..??

Volatile Memory | October 13, 2011 at 12:54 PM

Cool~ haha

CikguShikin | October 30, 2011 at 10:16 PM

Betul tu..dan puctuation akan berbeza mengikut perbezaan pendapat

Post a Comment

Oh! Cukai letrik 6% tidak dikenakan ketika mengomen.